12 maart 2021

Stemmen in coronatijd

De verkiezingen van woensdag 17 maart worden zo veilig mogelijk georganiseerd. Vanwege de coronacrisis wordt het een bijzondere stembusgang. Wat is er allemaal anders? En wat vinden we van de campagnevoering van de SGP? Ik ga in gesprek met Niels Hobbel, politicoloog en fractieondersteuner SGP Hoeksche Waard.

Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis gaan we niet op een, maar op drie dagen naar de stembus. Normaal gesproken was het alleen op woensdag. De keuze voor deze dag heeft zijn wortels in het verleden. Vroeger moest men vaak een heel stuk reizen naar een stembus. De woensdag werd uitgekozen, zodat men voldoende tijd had om heen en weer te reizen. Nu is dat heel anders. In iedere plaats zitten wel een of meerdere stembussen waaruit men kan kiezen.

Naast het stemmen op meerdere dagen wordt er ook gesproken over het rode potlood. Per stembureau is het verschillend of je deze mag meenemen of dat het potlood wordt schoongemaakt voor de volgende stemmer.

Ook mag je in plaats van maximaal twee, nu drie gevolmachtigde stemmen inleveren.

Ten slotte hebben de 70 plusser dit jaar de mogelijkheid om per brief stemmen. Zij hoeven dus niet naar het stembureau. Kiezers moeten hun stem uiterlijk vrijdag 12 maart om 17.00 uur op de post doen of afgeven bij een Stadsloket (van 10 tot en met 17 maart).

37 partijen, is dat niet een beetje veel?

Dat er wat te kiezen valt is duidelijk. Maar liefst 37 partijen doen mee aan de tweede kamerverkiezingen. Het is het hoogste aantal in bijna honderd jaar. In 1922 was het voor het laatst dat er meer partijen deelnamen. Het waren er nog meer, maar die heeft de Kiesraad afgewezen omdat ze bijvoorbeeld onvoldoende steunverklaringen hadden verzameld. Dit is namelijk nodig om toe te treden.

Rustige uitstraling en consistent: de campagneposter

In vergelijking met voorgaande campagneposters zien we dat Kees van der Staaij op deze poster meer van dichtbij is geportretteerd. “Ik vind dat de poster een rustige uitstraling heeft, wat we van de SGP gewend zijn” zegt Niels.

De slogan op de poster vind hij ook erg passend: “Zeker in deze tijd. God regeert, zo gaan wij ook de verkiezingen en de komende periode tegemoet.”

De afgelopen periode van campagnevoering heeft de SGP zich op allerlei fronten laten zien. Zo zagen we Florian in z’n Eendje, de wekelijkse uitzendingen van SGP studio, een jongerenconcert en verschillende events en debatten.

Wat verwacht je van de opkomst?“

Ik verwacht dat de opkomst hoog is. Vier jaar geleden was het ook al boven verwachtingen, maar ik denk dat nu veel mensen hun stem gaan uitbrengen omdat zij invloed willen uitoefenen op het beleid van de coronaregels. Daarnaast is er nu meer keus, waarbij de kans groter is dat er een partij is die iemand aanspreekt.

Echter zit er ook een nadeel aan de hoge opkomst. Niels: “Hoe hoger de opkomst, hoe hoger de kiesdeler wordt. Dit is het totaal aantal stemmen gedeeld door 150 kamerzetels. Dit heeft vooral invloed op de kleinere partijen. Maar ik verwacht dat de SGP haar drie zetels behoudt in de kamer.”

STEM SGP

Als SGP Hoeksche Waard hopen we natuurlijk op een gezegende uitslag. Wij steunen de landelijk SGP, u ook?