18 mei 2020

Thuiswerken vanwege corona: hoe gaat het ons af?

Nu bijna heel Nederland al een tijdje thuiswerkt gaan we er steeds meer aan wennen. De een gaat dit gemakkelijker af dan de ander. Sommige hebben een goed ritme opgebouwd thuis, maar er zijn ook thuiswerkers die last hebben van een gedaalde productiviteit. Ook de fractieleden moeten even wennen aan de nieuwe manier van werken. Zowel voor hun dagelijkse werk als voor de gemeentepolitiek. Ze stemmen vaak hun vergaderplek af op het gezin. En: voor de koffie wordt gezorgd.

De gemeentelijke activiteiten hebben zich ook onderworpen aan de coronamaatregelen. De laatste offline gemeentelijke vergadering was de beeldvormende vergadering van 10 maart. Vanaf die tijd zijn er alternatieve oplossingen op touw gezet om toch de vergaderingen te laten plaatsvinden. De gemeentelijke vergaderingen vinden nu plaats via Teams of Zoom.
De getroffen maatregelen gelden ook voor onze fractievergaderingen. Deze volgen we al enkele weken online. Maar wat vinden onze fractieleden hier eigenlijk van? Hoe bevalt het thuiswerken en hoe ziet hun werkplek eruit? Ik vroeg het aan onze fractieleden Gert-Jan, Adriaan en Gerjan.

Gert-Jan Janssens

"Het nieuwe werken is bijna ‘normaal’. Ondanks de beperkingen gaat het vergaderen steeds beter en stemmen we de vergaderplaats nu af op het gezin. De bestemmingsplannen, een havenbeheersverordening en diverse onderwerpen vragen weer onze aandacht. Ondanks de afstand zijn we digitaal bij elkaar om het SGP geluid te laten horen."

Adriaan van der Wulp

"Vanaf half maart jl. is dit mijn dagelijkse werkruimte. De koffie wordt verzorgd. Het is naar omstandigheden overdag een prima plek om te bellen en te werken vanuit huis. Voor de politieke (fractie) activiteiten en vergaderingen wordt een zolderkamer gebruikt. Groot voordeel van video vergaderen is de efficiëntie, maar oh wat mis ik de dynamiek van oogcontact en interrupties. Ook moet je alert zijn op wat er wel en niet gebeurd, want je ziet maar een paar raadsleden in beeld."

Gerjan Neele

"Vanaf half maart werk ik voor mijn dagelijkse werk en voor de politiek vanaf onze zolderkamer. Gelukkig was onze zolderkamer al ingericht als kantoor, dus kon ik er snel aan de slag. Inmiddels werk ik voor de noodzakelijke overleggen ook weer regelmatig elders, de politieke vergaderingen zullen echter voorlopig nog vanaf deze plek worden gevoerd. Zowel zakelijk als politiek is digitaal vergaderen via Teams of Zoom een uitkomst. Toch mis ik het persoonlijke contact met collega's, zeker in debatten en vergaderingen. Bij de online vergaderingen zijn maximaal 4 personen actief in beeld. Tijdens debatten is echter juist ook de non verbale reactie van collega's die niet aan het woord zijn belangrijk, helaas ontbreekt daardoor een stukje dynamiek. Maar, we mogen niet klagen. Gelukkig kan op deze manier de gemeentepolitiek nog doorgang vinden."