6 maart 2023

Beweging bij ministerie en Rijkswaterstaat?

Maandagochtend 6 maart jl. was SGP Tweede Kamerlid Chris Stoffer op uitnodiging van de Ondernemersvereniging Hoeksche Waard (OHW) te gast in Oud-Beijerland. Naast vertegenwoordigers van OHW, waren ook Hans Biesheuvel (voorzitter ONL), Johan Matze (SGP Zuid-Holland), Arie van der Linden (SGP Hoeksche Waard) en wethouder Adriaan van der Wulp (Gemeente Hoeksche Waard) aanwezig. Gespreksonderwerp was de grote zorgen die er leven bij de ondernemers over de afsluiting van de Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel en de effecten die het heeft voor ondernemingen en hun werknemers in de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee.

 

Tijdens de bijeenkomst werd uitgebreid uitleg gegeven over de zorgen, maar ook over de acties die er al zijn ondernomen, en dat al sinds enkele jaren. Zo zijn er zijn gesprekken geweest met Rijkswaterstaat en recent nog met Minister Harbers.

Helaas tot op heden zonder het gewenste resultaat. Als frustrerend wordt vooral ook de gebrekkige communicatie vanuit RWS ervaren en ook soms de ondoordachte oplossingen en maatregelen die worden voorgesteld.
De heer Stoffer stelde veel vragen ter verduidelijking en zegde toe in gesprek te gaan met Minister Harbers en Rijkswaterstaat.

Voorstellen en aandachtspunten

Na dit gesprek zijn de besproken voorstellen en aandachtspunten van OHW aan de Stoffer toegezonden. Dit betreft onder andere:

  • Het voorkomen van een harde afsluiting van de tunnel en tenminste 1 tunnelbuis open te houden zodat een tweebaans verkeerstroom mogelijk blijft.
  • De N59 niet tegelijk met de Heinenoordtunnel afsluiten
  • Onderzoek naar een aantal praktische verzoeken vanuit ondernemers
    • Het verlenen van ontheffing op de rijtijden om voor 05.00 uur te mogen rijden zonder verlies van het recht op 14 uur rijtijd.
    • Het realiseren van P+R voorzieningen en aansluiting op het Openbaar Vervoer bij een tweetal pontveren die zouden worden gerealiseerd.
    • Daadwerkelijk intensiveren van het Openbaar Vervoer. Rijkswaterstaat heeft ingezet op intensivering van het Openbaar Vervoer, maar nu lijkt eerder sprake van afschaling.
    • Het lijkt dat voor Rijkswaterstaat het budget een beperkende factor is bij het wel of niet treffen van maatregelen. Er dient echter in overweging te worden ingenomen dat de economisch schade voor onder andere ondernemers, zorg, en onderwijs vele malen hoger is dan de te investeren gelden voor de betreffende maatregelen.

Chris Stoffer is bedankt voor zijn komst. Het was een erg nuttige bijeenkomst, waarbij de hoop is uitgesproken dat de heer Stoffer beweging kan brengen in de vastgelopen situatie.

Foto werkbezoek Chris Stoffer